اخبار
عید سعید غدیر خم مبارک باد

آخر خطبه غدیر

"فَقُولُوا بِأَجْمَعِكُمْ: إِنَّا سَامِعُونَ مُطِيعُونَ رَاضُونَ مُنْقَادُونَ لِمَا بَلَّغْتَ عَنْ رَبِّنَا وَ رَبِّكَ فِي أَمْرِ عَلِيٍّ(علیه‌السلام) وَ أَمْرِ وُلْدِهِ مِنْ صُلْبِهِ مِنَ الْأَئِمَّةِ(علیهم‌السلام)؛ نُبَايِعُكَ عَلَى ذَلِكَ بِقُلُوبِنَا وَ أَنْفُسِنَا وَ أَلْسِنَتِنَا وَ أَيْدِينَا؛ عَلَى ذَلِكَ نَحْيَا وَ نَمُوتُ وَ نُبْعَثُ وَ لَانُغَيِّرُ وَ لَانُبَدِّلُ وَ لَانَشُكُّ وَ لَانَرْتَابُ وَ لَانَرْجِعُ عَنْ عَهْدٍ وَ لَانَنْقُضُ الْمِيثَاقَ. نُطِيعُ اللَّهَ وَ نُطِيعُكَ وَ عَلِيّاً أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ وَ وُلْدَهُ الْأَئِمَّةَ(علیهم‌السلام) الَّذِينَ ذَكَرْتَهُمْ مِنْ ذُرِّيَّتِكَ مِنْ صُلْبِهِ."

پس همگی بگویید: همانا ما شنونده، مطیع، راضی و تسلیم هستیم برای آنچه از پروردگارمان و پروردگارت در امر علی(علیه‌السلام) و امر اولادش از ائمه(علیهم‌السلام) به ما ابلاغ کردی. بر این امر با تو بیعت می‌کنیم با قلب‌ها، نفس‌ها، زبان‌ها و دست‌هایمان؛ و بر این امر، زندگی می‌کنیم و می‌میریم؛ نه تغییر و تبدیل می‌دهیم، نه شک و تردید می‌کنیم، نه از عهد برمی‌گردیم و نه پیمان می‌شکنیم. خدا را اطاعت می‌کنیم و نیز تو را و علی(علیه‌السلام) امیرمؤمنان را و فرزندانش یعنی امامانی را که از ذرّیۀ خود و از پشت او نام بردی.

پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) نفرمود بگویید شنیدیم و اطاعت کردیم؛ بلکه اسم فاعل آورد، که نشان از استمرار و درونی بودن دارد. یعنی: تمام هویتمان همواره می‌شنود و اطاعت می‌کند و راضی و تسلیم است؛ با قلب، جان، دست، زبان و تمام مراتب وجودمان. با این عهد، زندگی می‌کنیم، بر آن می‌میریم و با آن محشور می‌شویم و هرگز تغییر و تبدیلی در آن نمی‌دهیم و پیمان نمی‌شکنیم.

دانستیم این خطبه برای همۀ مردم در تمام زمان‌ها خوانده شده؛ پس همۀ آن‌ها باید این اقرارها را بگویند. اما آیا ما تا کنون این عبارات را به دقت خوانده و خود را مخاطبشان دیده بودیم که بخواهیم بگوییم؟  مَعَاشِرَ النَّاسِ، مَا تَقُولُونَ؟ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ كُلَّ صَوْتٍ وَ خَافِيَةَ كُلِّ نَفْسٍ؛ "فَمَنِ اهْتَدَى فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها"[1]، وَ مَنْ بَايَعَ فَإِنَّمَا يُبَايِعُ اللَّهَ."

ای مردم، چه می‌گویید؟ همانا خداوند هر صدا و ندای پنهان هر نفس را می‌داند؛ «پس هرکس هدایت پذیرد، به سود خودش است و هرکس گمراه شود، به زیان خودش» و هرکه بیعت کند، همانا با خدا بیعت کرده است.

پس هدایت، ولایت علی(علیه‌السلام) است. گویی آنجا کسانی بودند که با خود، زمزمه‌های دیگری در مخالفت این امر داشتند و پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) به آن‌ها هشدار می‌دهد. او بارها تکرار می‌کند که ائمه(علیهم‌السلام) را از طرف خدا و به عنوان برگزیدگان او معرفی کرده است، نه به عنوان فرزندان خود؛ و جایگاه آنان را به همه نشان داده است. طوری که در تمام دورۀ رسالت، هیچ جا نمی‌بینیم این‌گونه بر امری تأکید کرده باشد.

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر