• الساعة : 00:00
  • التأریخ : 18/10/2021
  • رمز الخبر : 5776
رعایت اصول تغذیه سالم در دوران شیوع كرونا، ضروری تر از قبل شده است

سمیرا باقری، کارشناس بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان البرز به مناسبت 24 مهر ماه، روز جهانی غذا، در خصوص شیوه تغذیه سالم در دوران شیوع ویروس کرونا، خطاب به مردم گفت: در این دوران، لزوم رعایت اصول تغذیه سالم بیشتر از قبل شده است. وی با این توصیه که ﻫﺮ روز ﻏﺬاﻫﺎی ﺗﺎزه و ﻓﺮآوری ﻧﺸﺪه ﻣﺼﺮف کنید؛ﺑﺮای ﻣﯿﺎن وﻋﺪه، ﺳﺒﺰی ﻫﺎی ﺧﺎم و ﻣﯿﻮه ﺗﺎزه را اﻧﺘﺨﺎب ﮐﻨﯿﺪ؛ و ﺳﺒﺰی ﻫﺎ و ﻣﯿﻮه ﻫﺎ را ﺑﯿﺶ از ﺣﺪ ﻧﭙﺰﯾﺪ؛ زﯾﺮا ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﺗﻼف وﯾﺘﺎﻣﯿﻦ ﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﻣﯽ ﺷﻮد؛ افزود: در ﺻﻮرت اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﺒﺰی ﻫﺎ و ﻣﯿﻮه ﻫﺎی ﮐﻨﺴﺮو ﺷﺪه ﯾﺎ ﺧﺸﮏ، اﻧﻮاع ﺑﺪون ﻧﻤﮏ ﯾﺎ ﺷﮑﺮ را اﻧﺘﺨﺎب ﮐﻨﯿﺪ.

باقری گفت: ﻣﻘﺎدﯾﺮ ﻣﺘﻌﺎدل از روﻏﻦ و ﭼﺮﺑﯽ اﺳﺘﻔﺎده کنید و مواد غذایی دارای ﭼﺮﺑﯽ ﻫﺎی ﻏﯿﺮ اﺷﺒﺎع، ﻣﺎﻧﻨﺪ: ﻣﺎﻫﯽ، ﻣﻐﺰﻫﺎ، روﻏﻦ ﻫﺎی زﯾﺘﻮن، ﺳﻮﯾﺎ، ﮐﺎﻧﻮﻻ، آﻓﺘﺎﺑﮕﺮدان و ذرت ﻣﺼﺮف ﮐﻨﯿﺪ و اﺳﺘﻔﺎده از مواد غذایی حاوی ﭼﺮﺑﯽ ﻫﺎی اﺷﺒﺎع، ﻣﺎﻧﻨﺪ: ﮔﻮﺷﺖ ﻫﺎی قرمز، ﮐﺮه، روﻏﻦ ﻧﺎرﮔﯿﻞ، ﺧﺎﻣﻪ، لبنیات پُرچرب و روﻏﻦ ﻫﺎی ﺟﺎﻣﺪ را ﻣﺤﺪود و از ﮔﻮﺷﺘ ﻬﺎی ﻓﺮآوری ﺷﺪه، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﻮﺳﯿﺲ، ﮐﺎﻟﺒﺎس و ﻫﻤﺒﺮﮔﺮ، ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮای زﯾﺎد ﭼﺮﺑﯽ و ﻧﻤﮏ ﭘﺮﻫﯿﺰ کنید.

ﮐﻤﺘﺮ ﻧﻤﮏ و ﺷﮑﺮ ﻣﺼﺮف ﮐﻨﯿﺪ

این کارشناس تغذیه بیان کرد که روزاﻧﻪ ﮐﻤﺘﺮ از پنج ﮔﺮم یا کمتر از ﯾﮏ ﻗﺎﺷﻖ ﻣﺮﺑﺎﺧﻮری ﻧﻤﮏ ﻣﺼﺮف کنید. حتما از نمک های ﯾُﺪ دار اﺳﺘﻔﺎده کنید و در زﻣﺎن ﭘﺨﺖ و آﻣﺎده ﺳﺎزی ﻏﺬا، ﻣﻘﺪار ﻧﻤﮏ و ﻃﻌﻢ دﻫﻨﺪه ﻫﺎی دارای ﻧﻤﮏ ﻓﺮاوان، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺲ ﺳﻮﯾﺎ را ﻣﺤﺪود و از ﻏﺬاﻫﺎی ﺣﺎوی ﻧﻤﮏ و ﺷﮑﺮ ﻓﺮاوان، ﻣﺎﻧﻨﺪ اﺳﻨﮏ ﻫﺎ ﭘﺮﻫﯿﺰ ﮐﻨﯿﺪ. ﺑﻪ ﺟﺎی اﺳﻨﮏ ﻫﺎی ﺷﯿﺮﯾﻦ، ﻣﺎﻧﻨﺪ: اﻧﻮاع ﺷﯿﺮﯾﻨﯽ، ﮐﯿﮏ، ﺷﮑﻼت و ﮐﻮﮐﯽ، ﻣﯿﻮه ﻫﺎی ﺗﺎزه را اﻧﺘﺨﺎب و درﯾﺎﻓﺖ ﻧﻮﺷﯿﺪﻧﯽ ﻫﺎی ﮔﺎزدار و ﺳﺎﯾﺮ ﻧﻮﺷﯿﺪﻧﯽ ﻫﺎ ﺣﺎوی ﺷﮑﺮ را ﻣﺤﺪود ﮐﻨﯿﺪ.

ﻫﺮ روز ﻣﻘﺪار ﮐﺎﻓﯽ آب ﺑﻨﻮﺷﯿﺪ

باقری توصیه کرد: ﻫﺮ روز هشت تا 10 ﻟﯿﻮان آب ﺑﻨﻮﺷﯿﺪ. آب ﻣﻮاد مُغذّی را در ﺧﻮن ﻣﻨﺘﻘﻞ، دﻣﺎی ﺑﺪن را ﺗﻨﻈﯿﻢ، ﻣﻮاد زاﺋﺪ را دﻓﻊ و ﻣﻔﺎﺻﻞ را روان ﻣﯽ ﺳﺎزد. آب، ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ اﻧﺘﺨﺎب اﺳﺖ، اﻣﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﯿﺪ از ﺳﺎﯾﺮ ﻧﻮﺷﯿﺪﻧﯽ ﻫﺎ و ﻣﯿﻮه ﻫﺎ و ﺳﺒﺰﯾ ﻬﺎی آﺑﺪار، ﻣﺎﻧﻨﺪ: آب ﻟﯿﻤﻮﺗﺮش رﻗﯿﻖ ﺷﺪه و ﺷﯿﺮﯾﻦ ﻧﺸﺪه، ﭼﺎی و ﻗﻬﻮه اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ. از ﻣﺼﺮف ﺑﯿﺶ از ﺣﺪ ﻗﻬﻮه ﺑﭙﺮﻫﯿﺰﯾﺪ.

ﺑﯿﺮون از ﻣﻨﺰل ﻏﺬا ﻧﺨﻮرﯾﺪ

این کارشناس تغذیه گفت: در ﺧﺎﻧﻪ ﻏﺬا ﺑﺨﻮرﯾﺪ ﺗﺎ ﻣﯿﺰان ﺗﻤﺎس ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﻣﺮدم و اﺣﺘﻤﺎل ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻦ در ﻣﻌﺮض ﮐﻮوﯾﺪ 19 ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﺑﺪ. در ﻣﮑﺎن ﻫﺎی ﺷﻠﻮغ ﻣﺎﻧﻨﺪ رﺳﺘﻮران ﻫﺎ و ﮐﺎﻓﻪ ﻫﺎ اﻣﮑﺎن ﺣﻔﻆ ﻓﺎﺻﻠﻪ اجتماعی ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻣﯿﺴﺮ ﻧﯿﺴﺖ. ﻗﻄﺮات ﺗﻨﻔﺴﯽ اﻓﺮاد آﻟﻮده روی ﺳﻄﻮح و دﺳﺖ ﻫﺎ ﻣﯽ ﻧﺸﯿﻨﺪ و ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺗﻌﺪاد زﯾﺎد اﻓﺮاد، ﻧﻤﯽ ﺗﻮان اﻧﺘﻈﺎر داﺷﺖ ﮐﻪ دﺳﺖ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺮﺗﺐ و ﺑﻪ اﻧﺪازه ﮐﺎﻓﯽ ﺷﺴﺘﻪ و ﺳﻄﻮح، ﺳﺮﯾﻊ و ﺑﻪ ﻣﯿﺰان ﻻزم ﺗﻤﯿﺰ و ﺿﺪ ﻋﻔﻮﻧﯽ ﺷﻮﻧﺪ.

الدرجة :  1.00 |  المجموع :  1

اللصوق

    6.1.8.0
    V6.1.8.0