• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۷/۲۸ 
  • کد خبر : ۵۸۲۲
با مصرف صحیح تخم مرغ، از فوائد و خواص غذایی آن بهره مند شوید

یکی از نعمت های خداوند که معجزه ای در سلامت محسوب می شود، تخم مرغ است، که بهترین و با کیفیت ترین پروتئین را دارد. باور نادرستی در مورد تخم مرغ وجود دارد، که مصرف زرده آن، باعث کبد چرب و افزایش کلسترول می شود. این باور، بطور کامل، نادرست است؛ زیرا حتی افرادی که مبتلا به کبد چرب، یا کلسترول بالا هستند؛ می توانند تخم مرغ کامل استفاده کنند.

مونا تاچه بندها، کارشناس مسؤول تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویین زهرا با بیان این مطلب؛ گفت: تنها در افرادی که مبتلا به بیماری کلیوی(دفع پروتئین) و سندروم نفروتیک هستند، مصرف تخم مرغ باید زیر نظر پزشک انجام شود و در سایر افراد محدودیتی وجود ندارد.

این کارشناس تغذیه خاطر نشان کرد: ویروس کرونا از طریق مواد غذایی انتقال نمی یابد؛ ولی مصرف تخم مرغ به صورت عسلی می تواند باعث عفونت گوارشی شود. وی با اشاره به اینکه در تخم مرغ، نوعی آلودگی به نام سالمونلا وجود دارد که اگر به صورت عسلی مخصوصا در کودکان، سالمندان، مادران باردار یا افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، مصرف شود؛ می تواند این عفونت را ایجاد کند؛ پس توصیه بر این است که تخم مرغ، بطور کامل به صورت مغز پخت استفاده شود.

نکاتی در مورد مصرف صحیح تخم مرغ 

* ترجیحا تخم مرغ های صنعتی که تاریخ انقضا دارند و در یخچال نگهداری شده اند، خریداری کنید؛ زیرا به مرور زمان، ارزش تغذیه ای آن کاهش می یابد. (اگر زرده  و سفیده تخم مرغ هنگام شکستن مخلوط شود، حاکی از کهنه بودن تخم مرغ است)

* هرگز تخم مرغ را نشویید. لایه سطحی  روی تخم مرغ،  روزنه های آن را پوشانده و مانع ورود میکروب ها و باکتری ها به داخل آن می شود. شستن تخم مرغ، باعث از بین رفتن این لایه و فاسد شدن تخم مرغ می شود.

* تخم مرغ تازه را تا یک ماه در یخچال می توان نگهداری کرد. نگهداری تخم مرغ به مدت یک روز در دمای اتاق معادل با نگهداری آن به مدت یک هفته در یخچال است. تخم مرغ را باید در طبقات یخچال نگهداری کرد و «دَرِ» یخچال به دلیل تغییر و نوسانات دما، جای مناسبی برای نگهداری نیست. برای نگهداری تخم مرغ، قسمت پهن آن رو به بالا قرار داده شود، زیرا در غیر این صورت، امکان مخلوط شدن زرده و سفیده وجود دارد.

* مواد غذایی حاوی تخم مرغ را باید در یخچال و یا در مکانی گرم با درجه حرارت بیش از 60 درجه سانتی گراد نگهداری کرد. مواد غذایی حاوی تخم مرغ را حداکثر چهار روز می توان در یخچال نگهداری کرد و باید قبل از مصرف مجدد، تا دمای 70 درجه سانتی گراد حرارت داد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0