عنوان زیرخدمت : اعتباربخشی موسسات سلامت
شناسه خدمت: 1606102000
شناسنامه خدمت: (مشاهده فرم شناسنامه خدمت)
توافق نامه خدمت:توافق نامه سطح خدمت
نوع خدمت : ترکیبی
خدمت به بیمارستان های داخلی و خصوصی
خدمت به شهروندان G2C
خدمت به دیگر دستگاه های دولتی G2G , G2B
شرح خدمت :
اعتباربخشی معیاری جهت ارزیابی بیمارستانهای دولتی و غیردولتی و مراکز جراحی محدود به منظور بالا بردن کیفیت ارائه خدمت و کسب درجه اعتباربخشی میباشد. که تمامی این اقدامات با هماهنگی مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی انجام می گیرد .
این خدمت فاقد ارباب رجوع است و با هماهنگی وزارت متبوع ارزیابان کشوری و دانشگاهی مشخص می گردند.
اعتباربخشی معیاری جهت ارزیابی بیمارستانهای دولتی و غیردولتی به منظور بالا بردن کیفیت ارائه خدمت و کسب درجه اعتباربخشی میباشد. که تمامی این اقدامات با هماهنگی مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی انجام می گیرد .
اعتبار بخشي به معني ارزيابي سيستماتيك مراكز ارائه خدمات سلامت با استاندارد هاي مشخص است. استانداردهائي كه بر بهبود مداوم كيفيت، محور بودن بيمار و بهبود امنيت بيمار وكاركنان تاكيد دارد. اعتبار بخشي زماني انجام مي شود كه بيمارستان آمادگي خود را به ارزيابان خارجي مبني بر رعايت استانداردهاي از پيش تعيين شده اعلام مي نمايد. از ويژگي هاي برجسته نسل نوين اعتباربخشي مي توان به موارد زير اشاره كرد:
1- تمركز بر نتيجه گرايي و عملكرد واقعي بيمارستانها و حذف مستند سازي هاي غير ضرور
2- حضور ارزيابان آموزش ديده و مستقل در بیمارستان ها با رويكرد آموزشي و همياري با تيم اجرايي بيمارستان در جهت اخذ و تبادل تجربيات موفق كشوري
3- فراخوان، گزينش، آموزش و بكارگيري ارزيابان دوره طي فرايند گزينش و آموزش سخت گيرانه و بر اساس مدل شايستگي بومي الهام گرفته از الزامات انجمن بين المللي ايسكوا
4- مشارکت پزشكان متخصص، اساتيد و اعضا هيات علمي دانشگاههاي علوم پزشكي، پرستاران با رتبه هاي ملي وبين المللي و نيز مديران با تجربه و فهيم حوزه سلامت در اقصي نقاط كشور
5 -توجه به رویکرد وظیفه محوری در غالب مدل هاي معتبر اعتباربخشي ساير كشورها به منظور ارزيابي سيستماتيك عملكرد بيمارستان در خصوص بيماران حاد و نيازمند به مراقبت هاي ويژه
لازم به ذکر است ارزیابی مراکز با چک لیست توسط چک لیست ارزیابان کشوری انجام میگیرد و سپش مستندات در سامانه اعتبار بخشی بارگذاری می گردد و نتیجه نهایی به صورت صدور گواهینامه اعتبار بخشی می باشد .
مسئول ارائه خدمت :
دکتر حبیب اله شجاعی نژاد،
مدیر اداره نظارت و اعتباربخشی درمان
ناهید ملک نیازی
کارشناس مسئول نظارت و اعتباربخشی
شماره تماس: 33681160-028
آدرس: بلوار میرداماد ( غیاث آباد) – ابتدای خیابان مفتح – ساختمان شماره 2 ستاد دانشگاه – طبقه دوم – اتاق شماره18
مستندات مورد نیاز برای خدمت :پروانه بهره برداری بیمارستان
قوانین و مقررات خدمت: استانداردهای اعتباربخشی جامع ویرایش پنجم
آدرس سامانه اعتباربخشی
راهنمای ابلاغی مستندات و قوانین مورد نیاز بر ای ارزیابی در قسمت دستورالعمل های مرتبط
مدت زمان انجام خدمت : 2 سال (بسته به اعلام توسط وزارت متبوع)
ساعات ارائه خدمت : زمان انجام اعتباربخشی و کارشناسان مربوطه از سوی وزارت متبوع مشخص می گردد
هزینههای مورد نیاز جهت اخذ خدمت: در زمان اعتبار بخشی توسط وزارت متبوع جهت بیمارستان های خصوصی اعلام می گردد
دسترسی خدمت : ترکیبی
ارائه خدمت: کارشناسان اطلاعات را در سامانه اعتباربخشی بارگذاری می کنند
نمودار گردش کار :دریافت نمودار
پرسش های متداول :
در رابطه اعتبار بخشی سلامت :
1-اعتبار سنجی جامع چند سال یکبار انجام می گیرد؟ 2 سال یکبار انجام می گیرد
2-ارزیابی ادواری چه زمانی انجام می گیرد؟ در فاصله 2 سال انجام می گیرد
3-اعلام زمان اعتبار بخشی جامع به مراکز چگونه هست؟ زمان اعتبار بخشی توسط وزارت خانه و با چک لیستی که وزارت اعلام می کند انجام می گردد
توافق سطح خدمت :
-مجری متعهد به لزوم حفظ محرمانگی، حفاظت و افشا نکردن اسناد مطالعاتی و اطلاعات کاربر می باشد. در غیر اینصورت هرگاه از این بابت به کاربر خسارتی وارد شود، مجری موظف به جبران خسارت وارده بنابر تشخیص ناظر خواهد بود.
- دسترسی به اطلاعات بر اساس دستور العمل های ابلاغی.
-قرار گرفتن کلیه داده های سامانه در مرکز داده ستاد وزارت بهداشت .
- رعایت مکانیزم و پروتکل های ثبت اطلاعات بر اساس استانداردهای ابلاغی و کدینگ های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.